Įvykis

Mokymuose ieškota dirbtinio intelekto poveikio darbe su jaunimu

2025 04 28

Balandžio 22–27 dienomis Pasvalio Mariaus Katiliškio viešosios bibliotekos projektinės veiklos vyriausioji vadybininkė Edita Jareckaitė dalyvavo Vengrijos visuomeninio fondo „Tempus“ vykdytuose Erasmus+ jaunimo darbuotojų mokymuose „Įsisavinti dirbtinio intelekto naudojimą darbe su jaunimu: Įrankiai, poveikis, etika“, kurie vyko Budapešte, Vengrijoje. Juose galimybę dalyvauti suteikė  Europos sąjunga ir Lietuvos Jaunimo reikalų agentūra.

Mokymuose dalyvavo jaunimo darbuotojai iš Prancūzijos, Maltos, Kipro, Graikijos, Ispanijos, Italijos, Vengrijos, Islandijos, Norvegijos, Turkijos, Serbijos, Olandijos, Vokietijos, Belgijos, Austrijos ir Čekijos įvairių nevyriausybinių ir vyriausybinių organizacijų. Sužavėjo ir pati mokymų vieta – Europos jaunimo centras Budapešte, kuris turi diplomatinį statusą ir yra valdomas Europos komisijos. Tai tarptautinis mokymų ir susitikimų centras su gyvenamosiomis patalpomis, kuriame vyksta didžioji dalis jaunimo sektoriaus veiklų. Tokių centrų Europoje yra tik du – Budapešte ir Strasbūre.

Mokymus pradėjome susipažindami tiek su vieni kitais, tiek ir su dirbtiniu intelektu (toliau DI). Aptarėme kas tai yra DI ir kokie yra jo veikimo principai, kaip jis suranda sprendimus. Dirbdami komandose atlikome įvairias užduotis, kurios gali būti puikiai pritaikomos organizuojant ir pristatant DI veikimo principus jaunuoliams. Sužinojome, kaip įvairius DI įrankius galime pritaikyti savo kasdienybėje, atliekant nuobodžias, bet privalomas įvairias administracines užduotis.

Antroji diena prasidėjo praktiniais užsiėmimais. Dieną pradėjome kurdami užklausas „ChatGPT“ programai, mokėmės kurti tobulą užklausą ir sužinojome apie žingsnius kurie tam reikalingi. Plačiau sužinojome, kaip skirtingi DI įrankiai gali pasitarnauti kuriant bendro projekto jaunimui idėją, atlikome įvairias užduotis, diskutavome ir dirbome komandose. Sužinojome apie DI įrankius, kurie gali palengvinti ir pagelbėti atliekant įvairias administracines užduotis darbe. Mokėmės, kaip DI gali būti panaudojamas veiklose gamtoje.

Trečiąją dieną toliau dirbome komandose ir toliau praktikavomės su savo kuriamų projektų idėjomis, nagrinėjome, kaip dirbtinis intelektas gali pagelbėti siekiant sudominti ir pritraukti jaunuolius į organizuojamas veiklas. Šią dieną kiekvienas iš dalyvių turėjo galimybę pasidalinti patirtimis bei savo naudojamais DI įrankiais su visais mokymų dalyviais. Kiekvienam dalyviui, šią dieną taip pat buvo skirtas laikas dirbti individualiai ir iki galo parengti šių mokymų užduotį – tai yra identifikuoti problemą ir rasti jos sprendimo variantus naudojant DI.

Paskutinioji mokymų diena buvo skirta diskusijoms apie etišką dirbtinio intelekto naudojimą. Pirmiausia, pristatėme kaip mums pavyko išspręsti mūsų anksčiau identifikuotą problemą, o paskui diskutavome ir pasidalinę į komandas, sprendėme keblią situaciją naudojant dirbtinį intelektą. T.y. buvo sukurta kebli situacija (pvz. išspręsti problemą, kuomet organizacijoje vyrauja susipriešinimas: savanoriai nesijautė pakankamai vertinami, o darbuotojai skundėsi, jog savanoriai nepakankamai  prisideda prie organizacijos veiklų). Turėjome dirbdami komandose rasti sprendimus, pateikti juos DI ir gauti atsakymus bei tolesnį istorijos tęstinumą, kol problema galiausiai išsisprendė. Šio užsiėmimo pabaigoje sužinojome kaip galima DI užprogramuoti sukuriant užklausą ir taip parengti tokias gyvenimiškų situacijų simuliacijas. Toliau tęsėme diskusijas ir sprendėme ar pvz. DI gali nuspręsti apie jaunuolio tinkamumą veikloms ir ar DI sprendimą turi dar patikrinti žmogus – toje nagrinėtoje situacijoje – jaunimo darbuotojas. Samprotavome koks vis dėlto yra svarbus žmogaus vertinimas, nepaisant DI pranašumo ir laiko sąnaudų.

Šie mokymai iš tiesų paliko neišdildomą įspūdį. Tai ne vien įspūdingi Budapešto vaizdai, bet ir naujos pažintys bei patirtys dirbant kartu su Europos jaunimo darbuotojais. Mokymų metu apsikeista patirtimis, diskutuota apie DI naudojimo dilemas, išmokta kaip tinkamai parengti užklausas ir galiausiai, pasinaudoti DI kiekviename darbo su jaunimu žingsnyje. Išmokome kaip DI naudoti projektų jaunimui rengime, kaip DI gali pasitarnauti projektus įgyvendinant, kaip atskirus DI įrankius sujungti, kad gautume reikiamą rezultatą, bei kaip DI gali pasitarnauti pritraukiant jaunuolius dalyvauti jaunimui skirtose veiklose. DI gali tapti pagalbininku tiek ieškant sprendimų, tiek kuriant sklaidos ar viešinimo strategijas, tiek kuriant smagias veiklas jaunuoliams ir taip paįvairinant teikiamas paslaugas savo organizacijoje. Šie mokymai buvo ne tik galimybė išmokti ar išbandyti naujus dalykus, tačiau ir pažinti vieni kitus, mokytis vieni iš kitų, bei kurti naujas partnerystes Europoje.

 

Parengė Edita Jareckaitė

Galimybę dalyvauti Erasmus+ mokymuose sudarė Europos sąjunga ir Jaunimo reikalų agentūra